Fortjener ikke større oppmerksomhet

av Øystein Jarlsbo, journalist i VG

Snowboardlegenden Terje Håkonsens høyre hånd skjeller ut norsk media, og kanskje folk flest, for ikke å forstå hvor stor idretten de bedriver er.
Henning Andersen er daglig leder i The Arctic Challenge: Selskapet og konkurransen som Terje Håkonsen står bak, og som drev snowboard-VM 2012 fram til sportslig suksess forrige sesong.

I en kronikk i Aftenposten i går hevder han og medforfatter Magnus Slagsvold Støre fra «Heming Adrenalin» at snowboard og freestyle på ski – såkalt action sports – er mye, mye større en media i Norge har «kompetanse» til å formidle.

Jeg har vært til stede og skrevet om snowboard fra Terje Håkonsen vant halfpipe-EM midt på 1990-tallet, til Daniel Franck gjorde det samme to-tre år senere. Photoshoots med OL-sølvvinner Stine Brun Kjeldaas i Sveits og Kim Christiansens overraskende FIS-VM-gull i halfpipe i Madonna di Campiglio for snart 12 år siden.

OL 2002 (Franck tryna), 2006 (Buaas bronse i halfpipe), 2010 (to norske medaljer i skicross).

Dermed ikke sagt at jeg har greie på hverken snowboard, boardercross, skicross eller twintip, kun to-tre måneder før freestyle-VM og The Arctic Challenge i Tryvannanleggets halfpipe og på Voss.

Og 14 måneder før freestyle OL-debuterer i halfpipe og slopestyle, som også kommer på snowboardprogrammet i Sotsji.

Det er min skyld, og sportens skyld.

Torstein Horgmo er «den største norske idrettsutøveren på YouTube» med syv millioner treff. Snowboardingens fremste representant etter Terje Håkonsen har imidlertid ikke klart å treffe et bredt publikum med et tydelig budskap.

Til det har det vært for mange konkurranser, for mange arrangører, for mange forbund, for mange sponsorer, for mange kryssende interesser og uforståelige regler og poengsystemer.

Horgmo & co. har også i beste eller verste Håkonsen-tradisjon ekskludert «vanlig» media til fordel for egne medier, ofte strengt styrt av kommers.

Dessuten har de holdt seg til sjargong og koder du må være snowboarder for å forstå. Anvendelsen av stammespråk har vært bevisst. Action sportenes utøvere har villet være en opphøyd eksklusiv, ikke inkluderende, klikk.

Det har satt dem i samme posisjon som en rekke utøvere av aktiviteter som innimellom har klaget på manglende oppmerksomhet med holdningen «hvis du ikke har skjønt at dette er stort i utlandet og Amerika og dermed burde være det her, skjønner du ingenting».

Brett og twintip vil helst snakke amerikansk, være i Amerika – som de er tre-fire måneder i året – og gjemme seg bak store briller. I Norge skal du lete lenge før du finner en halfpipe og store brett og freestyleparker.

Henning Andersen prøver å sidestille action sportene med langrenn ved å vise til at 300 000 nordmenn kjører twintip og snowboard.

Veldig mange nordmenn har også som hobby å bestige fjelltopper 2000 meter over havet i Norge, og enda flere går fra hytte til hytte.

Men de fleste av dem vil ikke fortelle om det, de vil som Henning Andersens action sports utøvere bare gjøre det.

Til nå?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *